Publicaties/CV

Paul Kenens         St. Sebastiaanstraat 45/7 - B 2610 Wilrijk E-mail : paul.kenens1@telenet.be - Mobile 0486 15 17 65 - www.paulkenens.be – Web : paulkenens.be - Facebook /Paul Kenens – Instagram – Pinterest - Linkedin – Youtube -   

 C.V. Paintings, ceramics, acting coaching and directing.

 

 

 

 

2022    PK is genomineerd bij Artavita Contest ‘Hope’ uit  1682 inzendingen - maart 2022 -   

            Online tentoonstelling + publicaties.

            Deelname aan Luxemburg Art Price.

            Online tentoonstelling bij Light Space Time-art (Santa Fe - California) als één van de               

            12 genomineerden in de Solo Art Series.

            Kunstvitamine publicatie februari 2022 (NABK- Ned)

            Groepstentoonstelling Hilton Leiden 13feb.-3april.

            Artavita ‘Artist of the Year’ -Second price with ‘The yellow paprika sleep’ and           

            publication in “Important World Artist Volume 5

            (Feb.2022 - wwab books St. Barbara US)

             Presentatie in Kunstvitamine, NABK Nederland (maart 2022)

             Winner Painting of the Year NABK Nederland – Presentatie  Art Eindhoven, 9-10 April 2022

              Release Video ‘De Muze van Paul Kenens’- 10’-

              https://www.youtube.com/watch?v=DimziEql5LI

2021     Intervieuw/atelierbezoek en publicatie in: Kunstletters/de lettergoesting, 22 

            september 2021.

             Zie: https://lettergoesting.com/2021/09/22/de-a-muze-van-paul-kenens/

             Opening Galerie Artisjok Paardemarkt Antwerpen –  Solotentoonstelling Paul Kenens

             19/2-4/4 2021

             Publicatie in International Contemporery Masters Volume 14 -  Winnaar Artavita Contest

             Publicatie in Circle Art Quarterly Art Magazine uitgave juni/juli/aug. 2021

             Uitnodiging kunstbeurzen in New York en San Diego (Winnaar Artavita contest - wwab.us) 

             Interview in 3-maandelijks tijdschrift ‘Kunstletters’

             Interview/atelierbezoek ATV uitgezonden op 24 mei 2021.

             Link: https://atv.be/3d34dd9b-b813-47e5-b960-ea9c9e90f386

             Groepstentoonstelling  te 8340  Damme 2juli-5sept 2021 Organisatie Stichting IJsberg

             Groepstentoonstelling Zuiderpershuis Antwerpen - Org. Antwerpepn

             Artavita Contest,  winner met publicatie in  Issue # 6 of World Wide Digital Contest (Santa Barbara USA)

             Publicatie  door Circle Foundation in Magazine Spotlight 23 – Verschijnt eind maart 2021 pag. 87

             Solo overzichtstentoonstelling Galerie Artisjok 2500 Lier  19/ - 4/4/2021

              Groepstentoonstelling GC De Breughel Haacht. Org. Perspectief Oktober 2021

              Publicatie in FAB#1,   Fabulous Art Book, publicatie 2e helft 2021

              Interview Marie Claire magazine  Nedelandtalige en Franstalige . Verschijning: 27 February 2021

              Interview in 3-maandelijks magazine Fyfi&Me. Verschijning  19 Maart 2021.

              Stand op Europa Art Fair Amsterdam (Westergas)  2-4 Juli 2021

 2020     Finalist 45ste Artavita Contest  for Artexpo New York nov. 2021             

              Finalist 41ste Artavita contest. Publicatie van frontcover en 6 blz. in World Wide Magazine Issue          November 2020.

               Finalist Online Contest Artavita (Sant Barbara US).  Publicatie: Cover Magazine + 7blz.

               Finalist Circle-Art (Lyon) Vituele tentoonstelling +online interview

               Opname Publispot ‘Bebad’

               BAF  Brabant Art Fair Breda. Solostand, 9,10,11 oktober 2020

               Winnaar Fedos 1e prijs  Groepstentoonstelling Kasteel van Bouckhout, Koninklijke Serre’s, 26juni-28sept.2020 Meise/Brussel

                Finalist MundoArti Exposition Virtual (MundoArti Global, Valencia)

                Groepstentoonstelling Hotel Hilton Parijs (4 werken) juli tot oktober2020

                Winnaar wedstrijd ‘Natuur’ Mmccc,  Galerie Novia,  Doorn (Ned.)

                Groepstentoonstelling Muzeum Zabaleta-Miquel Hernandez de Queseda (Spanje) 27 mei-14 juni 2020

                 BOZAR Brussel Groepstentoonstelling Truc Troc 14-16 februari 2020

2019         Groepstentoonstelling GC De Breughel, Haacht  Org. Perspectief 16-24 november

                 ADAF  Paul Kenens heeft een solo stand op  Annual Dutch Art Fair (ADAF) Amsterdam Oktober 2019

Groepstentoonstelling Viewmaster/Mastervieuw  Zuiderpershuis Antwerpen sept.2019. Org. Antwerpen

Genomineerd met 3 werken voor schilderijenwedstrijd Perspectief (CC Haacht 16-24 dec 2019)

Tentoonstelling op 2jaarlijkse Livestylebeurs in Ata Ripa (Oud Turnhout)

                  Galerie Heyningen (Den Haag Ned.)  Laureaten Schilderij van het Jaar -PK 4e.2-24 januari

Groepstentoonstelling CC- Den Breughel centrum Haacht, November 2019

2018         Tentoonstelling Kasteel Sterckshof  Deurne 1-24 december

Geselecteeerd schilderij van het jaar, NABK Nederland

                 Groepstentoonstelling Kasteel Cortewalle Beervelde, Laureatensalon.

                 Geselecteerd voor ‘Ongezien’ September 2018 Antwerpen

                 Geselecteerd met 3 werken voor groepstentoonstelling GC Den Breughel: Perspektief vzw Haacht 2019

                 Groepstentoonstelling ID#3 Zottegem (Herzele)  Org. De Fabriek.  21/5 – 4/6/2018              

                 Geselecteerd met 3 schilderwerken voor tentoonstelling : Michel Depijpere Kuurne 2018

                 Verkoop Keramiekatelier en know-how. (februari 2018)  Heropstart en opleiding en opvolging in O-Vlaanderen .

2017          Na 3000 voorstellingen ‘De Ober’ in oktober 2017 allerlaatste voorstellingen.

2015          Verschijning kortfilm ‘Schroot’ van Anthony Van Roosdael 

                  Publi-film Dely, acteur - uitvaartverzekeringen van Anthony Van Roosdael.

                  Publi-film ambachten ‘Artisanat’ Csar Parijs

                  Uitkoopvoorstellingen org in eigen beheer ‘De Ober’

2014          Pk schrijft zich in, in academie schilderen.

                 Tentoonstelling keramiekpanelen Maison de Blanc Musée de la Ceramic te Andenne (B)

2013         Tentoonstelling keramiekpanelen Maison de Blanc in Museum voor Industriele Archeologie, Gent.

2012         Tentoonstelling keramiekpanelen Mais de Blanc in Fliesenmuseum Boizenburg (D) 

2011         Tentoonstelling keramiekpanelen Mais de Blanc in Fliesenmuseum Boizenburg (D) 

2010

2009        Acteur in kortfilm ‘Clochards United’ Marco Vander Veken (Narafi)

                Acteur in publi-spot ‘Perlato Koffie’ Michael Swinnen (Narafi)

                Model fotoshoot project Rome, Hans Op de Beeck

2008         Voorstellingen van ‘De Ober’

Kortfilm ‘De Vlekkenkoning’ Ruben Appeltrans (Narafi) Acteurs: Paul Kenens/

                Kortfilm ‘Keukenroddels’  van Pallieter Deseck  (Narafi)  Acteurs: Paul Kenens/Wim Danckaert/Chantal Claes.

                Kortfilm ‘Lost Souls’ van Anthony Van Roosendael. Acteurs: Paul Kenens/ Philippe Severijns/

2007        Voorstellingen van ‘De Ober’

2006        Coaching  van Sung-Im Her (1976 Séoul) in nieuwe versie ‘Quando l’uomo principale é una donna’ Jan Fabre

Premiére van ‘Medelijden’ filmfestival Gent. Acteurs: Paul Kenens/Hilde Hynen

Coaching van Cédric Charron  (manipulatie) in ‘Je Suis Sang’ Jan Fabre

80 voorstellingen van De Ober.

2005          Gesubsidieerde kortfilm ‘Medelijden’ van Tom Geens (de man: Paul Kenens, de vrouw: Hilde Heynen.)

100 voorstellingen ‘De Ober’

Bedrijfsfilm ‘Veiligheid voor ruitenwassers’

                Coaching Dirk Roofdhoofd in nieuwe versie ‘De keizer van het Verlies’ Jan Fabre

2004        Akovine Metropool Orkestra (Antwerps Matropool Orkest): Regie (theater en video), spel, productie en acteur.

                Vals gastspreker VDAB/Volvo Gent

Coaching van Lisbeth Gruwez in solo-dansprod. (manipulaties)

‘Quando l’uomo principale é una donna’ Jan Fabre.

                120 voorstellingen ‘De Ober’

2003        Coaching (manipulaties) Olivier Duboit en Danny Dupont voor ‘Je Suis Sang’, nieuwe versie voor theaterfestival Avignon –Jan Fabre.

                100 Voorstellingen ‘De Ober’ en ‘straattheater’

                 Valse Gastspreker op academische zitting 25j. Chep.

2002        100 voorstellingen ‘De Ober’

                Animatieproject voor ‘New Master Orchestra’

                Publi-TVspot Amnesty International

                Publi-TVspot De Standaard (Van Eyck tentoonstelling Gent)

                Publi- TV spot ‘Drop’ (N)

2001        Coaching Dirk Roofdhoofd  en Anny  Czupper in ‘Je Suis Sang’ Jan Fabre – Avignon.

                110 voostellingen ‘De Ober’ in B. Ned. Fr. D. en Zwitserland.

                Straattheaterfestival ‘Welttheater der strasse – Schwerte (D) e.a. Beste eenmans-act - Prijs van het Publiek

                Bedrijfsfilm ‘Seghers’

                Première Dinerspectacle ‘Incognito’ Kasteel Tivoli Mechelen.(creatie)

                Animatieproject tijden concert ‘New Master Orchestra’ in Singel Antwerep (creatie).

Acte de préséance in TV progr. Brussel Nieuwstraat.

Tv-spot ‘Venco’

2000        130 voorstellingen ‘Straattheater’ en ‘De Ober’ in B. N. Fr. en India (samen met Cirque du Soliel).

1999        150 voorstelling ‘Straattheater’ en ‘Ober’

                Hoofdrol in kortfilm ‘De Zoon’ (Ruben Beunckens)

                Hoofdrol in kortfilm ‘Ja Mijnheer, Nee Mijnheer’ (Tim De Ridder)

                Hoofdrol in kortfilm ‘Aquarel’ (Wilfried Mathijs – Vivi Films)

                Uitdager in TV-progr. ‘Alles of Niets’ (Tafelnudisme)

                Uitdager in TV-progr. ‘Alles of Niets’ (40 Champagneglazen)

                TV-spot ‘Top Interieur’

                Uitdager voor TV-progr. ‘Die Stunde der Warheit’ (Sat1 – Munchen – 40 glazenact)

                Acte de préséance TV-progr. ‘Brussel Nieuwstraat’

                Kwaliteitsbevorderende begeleiding voor NVKT: lichaamstaal.

1998          Programma ‘De Ober’ op eiland Hydra (Gr), Calpe di Volpe***** (Sardinië), Ned. Fr. en D.

                  Bedrijfsfilm voor HP computers.

                Uitdager TV-progr. ‘Alles of Niets’ (Tafelnudisme)

                Theatervoorstellingen ‘Kwartet (bij Til) B. in Portugal en Spanje.

                Kwaliteitsbevorderende begeleiding voor NVKT (Clownerie-Circus)

                130 voorstellingen van ‘Straattheater’ en ‘Ober’ (waarvan 600ste De Ober)

                Bedrijfsfilm “Seghers” (Fluid Clean).

                TV opname NV Peeters (Intro van programma van Bart Peeters) – ijskreemjonglerie.

1997        Acteur bij Til. ‘Kwartet voor Vier’ (Boguslav Schaffer)

                150 voorstelling van ‘De Ober’ en  ‘Straattheater’

                Kwaliteitsbevorderende begeleiding voor NVKT  (lichaamstaal)

1996        Acte de préséance in TV serie: ‘Wittekerke’

                150 voorstellingen van ‘De Ober’ en ‘Straattheater’

                  Prijs van het publiek Delft (N) wedstrijd openluchtanimatie/attraktie. Exentrieke Jongleur.

                Coaching acteurs in musichall “Fools” (Niel Simon, CC Geel)

                Coaching Dirk Roofdhoofd in ‘De Keizer van het Verlies’ (Jan Fabre)

1995        150 voorstellingen van ‘De Ober’ en ‘Straattheater’

Theaterproductie ‘Het Perron’ Internationaal Theaterfestival Antwerpen, V Festival International Teatro Portalegre (Portugal) en Metz (Fr.)

TV)-spot voor De Efteling.

Regie (samen met Fred Gesquière) van ‘Wildespele’ M Achard/ Pierrot Robjee.

Coaching van Dirk Roofdhoofd in ‘De Keizer van het Verlies’ Jan Fabre.

Gastacteur in TV feuilleton ‘Wittekerke’

Kwaliteitsbevorderende begeleiding NVKT (Theater Tardi)

1994        Opname Generiek Koen Wouters.

                Creatie Theaterproductie ‘Het Perron’ (in eigen beheer) België en Portugal

                150 Voorstellingen van ‘De Ober’ en ‘Straattheater’

                Coaching van Mark Oldfield (E) in ‘Silent Dreams, Difficult Dreams’ Jan Fabre.

                Coaching  circustechnieken in ‘De Keizer van hete Verlies’ Jan Fabre.

1993        Creatie ‘De Ober’

                150 voorstellingen va ‘Straatheater’ en ‘Ober’

                Theaterproduktie + tour 6 weken KVLV

                Acte de presence in film ‘Close’ (Paul Collet).

                Gastacteur in TV reeks ‘De Meester’

1992        150 voorstellingen ‘Straattheater’

                TV-spot ‘Dely Chock’

1991        150 voorstellingen ‘Straattheater’

                Theaterproduktie ‘Circater’ in eigen beheer.

                Act “Boerenbond” begeleiding Robert Groloz.

                Creatie didactisch programma KB

1990        Theatervoorstellingen ‘Circater’ en ‘Straattheater’

                Bedrijfsfilm Atlas Copco.

                Bedrijfsfilm “Cera”

1989        Voorstellingen theaterprogramma ‘Flanders Technojonglerie’

                Acteur in kortfilm (Rits)

                Acte de presence in ‘Gaston & Leo in Hong Kong’

1986/88     Voorstelling ‘Circater’ en ‘Straattheater’

                Voorstellingen theaterproductie ‘Flanderes Technojonglerie’ in België, Nederland, Frankrijk, Oostenrijk en Angola.

1985        Initiatiefnemer en organisatyor Internationaal Theaterclownfestival ter gelegenheid van de opening CC Wilrijk.

                 Première ‘Flanders Technojonglerie’ in het kader van Theaterclownfestival CC Wilrijk.

                 Gastdocent Theaterschool Utrecht.

                Solovoorstellingen ‘Straattheater’

                Medewerking Boeketje Vlaanderen (TV)  ludieke interventies.

                Verschillende TV spots.

Voorstellingenreeks ‘Circater’ in Spanje.

Organizator Theaterpromenade Breda.

1984        Jaarkontrakt Brialmonttheater Brussel (Dries Wieme)

                Medewerker Theaterpromenade (theater H. Verbeeck)

                Solovoorstellingen ‘Circater’

                Creatie ludieke TV spotjes (Publi-TV)

                Creatie Soloproductie ‘Flanders Technojonglerie’ (in eigen beheer)

                Coaching circustechnieken in  ‘De Macht der Theaterlijke dwaasheden’ Jan Fabre.

1983        Acteur in Brialmonttheater Brussel (Dries Wieme)

1982        Uitbreiding en bewerking productie ‘Pee & Hasj & Co’ (Herman Verbeeck, Paul Kenens en Dirk Joris)

                Solprogramma Clowneriën, jonglerie en vuur.

                Bewegingsregie Poëzieprogramma voor Rijmaran.

1980        Acteur in ‘Pierrot Lunaire’ en ‘Facade’ (Schönberg – Theater Verbeeck)

                Lesgever circusschool in Antwerpen en Gent.

                Reisvoorstellingen Clowns Pee & Hasj.

                  Theaterproductie ‘Wat is Mime nu eigenlijk’ Theater Verbeeck.

                Lesgever mime voor Lodewijck de Raadstichting.

                Stage jonglerie New York.

                  Keramiektentoonstelling in Kasteel Wilrijk.

                  Keramiektentoonstelling in Alte Kirche in Niedernhausen (D)

                  Opdracht grote Keramische bas-reliëf voor Gemeentehuis Niedernhausen.

1979        Medewerking TV progr. Tienerklanken.

TV opname Geschiedenis van de Soldaat.

Acteur in kortfilm ‘Mime’ (Frans Buyens)

Reisvoorstellingen Pee & Hasj.

3e Keramiektentoonstelling in eigen atelier.

Keramiektentoonstelling in Ertvelde en Wijnegem

1978        Theaterproductie Clowns Pee & Hasj.

                Initiatiefnemer circuslessen in Gent en Antwerpen.

                  Medewerker Theater Verbeeck, ‘Geschiedenis van de Soldaat’ (Stravinsky/Ramuz).

                  Neemt ontslag als Offset drukker bij Drukkerij Albe Deurne

2e Keramiektentoonstelling in eigen atelier

Keramiektentoonstelling in Brussel en Boom

1977          Hoofdrol in kortfilm ‘Het Vonnis’ met Rita Wouters

                 1e Keramiektentoonstelling in eigen atelier

                  Keramiektentoonstelling in Oranjehuis Antwerpen.

1976        Hoofdrol in kortfilm ‘De Argeloze’

1974        Theaterproductie ‘Spel van Het Land, van de Stad en van Het Geld’ in België en Ned.

                  Start eigen keramiekatelier in Wilrijk.

1973        Acteur in ‘Spel van Het Land, van de Stad en van Het Geld’ in België en Ned.

                Medewerking TV Tienerklanken.

                  Acte de préséance in opera ‘King Xon in het land van de Zon’ Muntschouwburg Brussel.

1971          Hoofdrol in kortfilm ‘Het Raam aan de Overkant’

 

 

 

*Referenties keramiekwerken: Kunstproject Antwerpen ‘93 in dierentuin Antwerpen (vissenpavilioen) Een kunstproject van Marc Dyon (USA), Kunstproject “library for the birds of Antwerp” in MUHKA (Museum voor Hedendaagse kunst Antwerpen i.o. van Marc Dion -NY-USA). Ontwerp en uitvoering tegels voor Belgisch paviljoen wereldtentoonstelling Sevilla (Spanje). Volledig interieurbekleding kasteel  Withof in Minderhout (B). Restauratie van beschermd monument: koetshuis van Manufactures Céramique d’Hemiksem te Hemiksem (B). Koninklijk paleis te Laken (vleugel Fabiola). Restauratie beschermd appartementsgebouw Prins Boudewijnlaan te Wilrijk. Restauratie N.I.R radio en televisiegebouw Brussel (luifel).  Restauratie ex. Hotel Wolfers Louisalaan, Brussel.  Kerk Molenbeek, Brussel. Alle keramiektegels sportcomplex Wetteren. Genycologencongres Australie  (foetusbeelden), Art Brussel io. Sofie Muller, Jan Fabre - breekbare borden in De Keizer van het Verlies, Restauratie tegelpanelen Facade Zoo Antwerpen (replica’s), talrijke restauratieprojecten voor privé en beschermde gebouwen en uitvoeren van replica’s voor keramische kunstwerken.   

De ‘A-MUZE’ van Paul Kenens

 

Met deze knipoog naar Antwerpen kondigt Paul Kenens zijn eerste tentoonstelling in de sinjorenstad aan. Voor het interview met deze kranige 73-jarige trekt TheArtCouch naar Wilrijk waar in het achtergebouw in een pittoreske straat hij timmert aan zijn derde carrière.

 

‘De mensen die Paul Kenens in zijn schilderijen afbeeldt zijn allemaal in zichzelf gekeerd, ze lijken zich af te sluiten van de buitenwereld,’ staat te lezen in de perstekst die de nieuwe tentoonstelling aankondigt. Het verschil met de kunstenaar kan niet groter zijn. “Ik was in feite van plan om de tien jaar van beroep te veranderen. Ik begon als offsetdrukker, startte daarna een goed draaiend ceramiekatelier op en belandde vervolgens in de theaterwereld waar ik meer dan 7.000 voorstellingen maakte. Ondertussen ben ik zes jaar bezig als kunstenaar. Maar in feite weet ik niet goed of ik me kunstenaar mag noemen. Ik voel me immers helemaal niet zo. Ik pak iets vast, bijt me vast en probeer verder te geraken. Ondertussen ben ik al zes jaar verder.”(lacht)

Waarom vind je van jezelf dat je geen kunstenaar bent?

“Laat me dit even nuanceren. Wellicht omdat ik het een raar woord vind. Het is een vuilbak waar je veel in kwijt kunt. Een kind dat dat binnen de lijntjes kleurt, wordt door de trotse omgeving al snel als kunstenaar omschreven. En dat is nu net wat het voor mij niet is, een kunstenaar moet buiten de lijnen kleuren. Een kunstenaar moet zichzelf in de eerste plaat bewijzen door een mix van creativiteit en technische kennis. Maar ook dat is nog niet voldoende. Voor mij ben je dan een goede vakman, il miglior fabbro, om het met de woorden van Ezra Pound te zeggen. Als kunstenaar voeg je een verhaal toe aan deze kunde, steeds opnieuw. Kunst is volharding, anders mondt het al snel uit in een bezigheid of een hobby. Ik ben dagelijks bezig met kunst, dus in feite moet ik mezelf tegenspreken en toegeven dat ik wel voldoe aan mijn eigen definitie van kunst.

Hoe zien je dagen er dan uit?

Er is een zekere structuur in mijn kunstenaarschap geslopen. ’s Morgens hou ik me meestal bezig met de administratie die het leven met zich meebrengt en met het bewerken van beelden op mijn pc die vervolgens als inspiratie kunnen dienen voor mijn werk. En in de namiddag … schilder ik. Ik ken geen tijd. Tot de inspiratie opdroogt, maar wel in het achterhoofd houdend dat na tien uur ’s avonds er niet veel inspiratie meer te halen valt.

Hoe zou je je werk omschrijven?

Mijn werk wordt vaak omschreven als hyperrealistisch, fotorealistisch. Soms is zelfs de term ‘surrealisme’ in de mond genomen. Ik hecht niet zoveel belang aan de kapstok waaraan mijn werk wordt opgehangen. Ik besef wel dat mijn beelden een vertaling nodig hebben. Of dat mensen tijd moeten krijgen om de knipoog te zien in mijn werk. Maar voor mij is kunst in de eerste plaats de overtreffende trap van kunde. Dat begint bij de selectie van een beeld. Ik fotografeer mijn onderwerp. Speel met lichtinval, maak tientallen foto’s. Vervolgens ga ik met deze ‘groffe materie’ aan de slag. Ik bewerk foto’s op mijn pc, creëer een eigen fictie die als basis dient voor mijn schilderijen. Ik werk met olieverf omdat ik dan de mogelijkheid heb om nat in nat te werken. Olieverf laat toe om na te denken, om aanpassingen te doen. En dat in tegenstelling tot de veel actievere acrylverf.

Tijdens het gesprek staat Paul meer dan eens recht om op een van zijn werken te tonen wat hij juist bedoelt. Een rode draad vinden in de tientallen canvassen in de grote ruimte is moeilijk. De beelden voelen inderdaad meer dan eens bevreemdend aan. Perspectief en verhoudingen zijn niet altijd even correct uitgevoerd. Maar vooral het brede spectrum aan beelden werkt in het nadeel. Beelden van zijn kleinkinderen, zijn muze Björk die naakt tussen de satijnen lakens ligt, de studie van de huidplooien van zijn hand en de beelden die bij momenten doen denken aan werken van Frida Kahlo.

Mijn blik blijft rusten op het werk ‘The Shadow of my Nose’. Het subtiele spel van licht en schaduw doet haast de speelse knipoog naar Jan Fabre vergeten. Paul maakt zichzelf vaak tot onderwerp van zijn werk. Wellicht heeft het te maken met zijn verleden als theatermaker waar hij in het spotlicht trad. Het doek meet een op twee meter. Paul houdt niet van kleine formaten maar is er zich tegelijk ook van bewust dat deze grootte ervoor zorgt dat zijn oeuvre niet geschikt is voor elke ruimte. In de kleur toont zich de meester. Let op de minutieuze afwerking van zijn hemd, de kleine kleurkreuken in zijn broek.

Deze subtiele kleurvariaties vind je ook terug in de satijnen lakens waarop zijn muze Björk zich naakt tentoon spreidt. Een mooi samenspel van plooien laat je vergeten dat haar lichaam niet perfect is weergegeven. Haar lichaam wordt herleid tot een lelieblanke tinten die opgaan in de andere kleuren.

We beëindigen de rondgang in zijn atelier met het werk ‘De Hand van de Schilder – Het Mysterie Gabrielle d’Estrées’ waarin zijn muze aantreedt als Gabrielle d’Estrées, de minnares van de Franse koning Hendrik IV. Ook hier toont Kenens dat hij zijn kunstcanon kent en met de nodige knipoog behandelt. De auteur van het oorspronkelijke portret is onbekend, maar dat lost Paul op ludieke manier op door (opnieuw) zichzelf in het werk in te schilderen. De naaister op de achtergrond van het oorspronkelijke schilderij maakt plaats voor een werk waarin we de kunstenaar in bloot bovenlijf (Pablo Picasso) aan het werk zien tijdens een ander schilderij.

Paul Kenens heeft zeker het talent en het doorzettingsvermogen om zijn derde carrière in de goede richting te duwen. Zijn beheersing van het kleurenpalet en zijn gevoel voor contextuele kunstknipogen spelen zeker in zijn voordeel. Zijn focus moet alleen geconcentreerder worden. Wie alles wil schilderen, schildert uiteindelijk niets. En dat zou spijtig zijn voor het enthousiasme dat deze kunstenaar aan de dag legt.

 

Het werk van Paul Kenens is te bezichtigen in Galerij Artisjok aan de Paardenmarkt 56 in 2000 Antwerpen van 25 september tot 31 oktober 2021, op donderdag, vrijdag, zaterdag en zondag telkens van 14 tot 18 u.

 

 

"Wat opvalt inspireert, een beeld een beweging die bijblijft, een houding van iemand, een moeilijk uit te leggen emotie die je raakt. Je moet een beetje verliefd worden op het onderwerp, ook als is het een banaal iets zoals een kinderspeelgoedje een kledingstuk of een kind, een volwassen mens, Je kan de reden om iets te schilderen wel logisch verklaren maar de echte motivatie is emotie."

What themes does your work involve?

Gewone mensen zoals ze zijn in een dagelijkse omgeving, kinderen en volwassenen. Na een reeks doeken met kinderen in het water schilder ik al een hele tijd personen waarbij ik vaak een tweede, een achterliggende of een raadselachtige lezing meegeef. Door een extra element in te brengen, niet vanzelfsprekend gelieerd aan het onderwerp, schep je nieuwsgierigheid en roept het schilderij vragen op. Mijn afgebeelde personages veranderen daardoor. Hun karakter en denkpatroon gaat weg van de gemiddelde 'gewone', geaccepteerde gedragingen van een anoniem persoon. Tegengesteld aan de brave volgzame mens met een risico aversie, probeer ik een zachte shock teweeg te brengen met een scherp kantje, Erotische, poëtische, zachte afbeeldingen, met een haakje. Sommige doeken neigen naar surrealisme

Describe your creative process.

Mijn werk begint met een fotosessie. Ik maak improviserend een paar honderd foto’s die worden opgeslagen op pc. De afbeeldingen moeten ‘rijpen’. Na enkele tijd worden verschillende foto’s bewerkt, gemonteerd, aangepast tot een bepaald beeld zich niet meer loslaat. Het is moeilijk uit te leggen waarom nu net een bepaald beeld zich van je meesteer maakt. Het heeft waarschijnlijk te maken met de chaos in het hoofd bij het bepalen van de richting waarin een beeld zal geschilderd of uitgewerkt zal worden, de reminiscenties die er op dat moment worden aan vastgeknoopt en de intieme gevoelens die dat opwekken. De eerste laag wordt in detail geschilderd alsof het definitief is. Het hele schilderij krijgt een tweede laag met correcties in kleur en vorm waarna details en worden aangebracht.

What influences your work? What inspires you? Why do you make art?

"Het werk wordt tijdens het schilderen beïnvloed door overpeinzingen en emotionele momenten die het werk nog een andere wending kunnen geven. Tijdens de uitvoering kunnen ook andere inzichten de kop op steken die de noodzaak oproepen om elementen weg te laten of bij te brengen, zelfs de visie op het werk kan veranderen. Ik werk vrij lang aan een werk (weken) waarbij je je zo in het schilderij verdiept dat gebeurtenissen, gemoedstoestanden onvermijdelijk sporen nalaten. Uiteindelijk laat je bij ieder werk een stukje van jezelf zien, verdoken voor de occasionele toeschouwer maar herkenbaar voor mensen die je kennen. Er is geen bepaalde reden om kunst te maken behalve dan de persoonlijke noodzaak om creatie bezig te zijn, je te uiten op een zo hoog mogelijk en persoonlijk niveau."

What is good art? What makes a piece of art great?

Goede kunst verandert naar tijd en mode. Naargelang je referentie en persoonlijke voorkeur. Abstracte schilderijen zouden in de 16e eeuw geen 'kunst' geweest zijn. Fotografie was 40 jaar geleden nog geen kunst, maar een ambacht. Net zoals vroegere schilders een werkplaats hadden om hun ambacht te beoefenen, een ik op een technische manier van schilderen een gekozen afbeeldingen vast te leggen. Een brug, eiland inpakken is kunst? Is kunst iets waar je de eerste in bent, een doek zwart te schilderen? Het kan kunst zijn maar is het niet noodzakelijk. Het heeft te maken met een referentiepunt van waaruit je de handeling uitvoert en met eigen wetten. Technisch meesterschap in originele uitwerking en dan iets meer zou kunst kunnen zijn? Een keurslager die zijn vlees op een nieuw, geweldige manier presenteert zou dan ook kunst kunnen zijn.

What is the role of the artist today?

Sommige mensen willen zo weinig mogelijk doen, andere willen zo hard mogelijk werken. Sommigen houden zich creatief bezig zonder verdere ambitie en anderen willen iets bereiken en grenzen aftasten. Iedereen stippelt zijn eigen persoonlijke weg uit. De kunstenaar (wie is dat eigenlijk) pakt het misschien meer individualistisch aan omdat hij zich niet thuis voelt in reguliere systemen of heeft een particulier doel in zijn creativiteit. Kunstenaars (en ook wetenschappers) als groep zijn als tegengif voor de alsmaar verder schrijdende afbraak van de vrijheden. Noem het de ontmenselijking. Zeker in deze tijd worden alle afwijkende uitingen van doen en denken aan banden gelegd. Kunstenaar (en ook studenten en wetenschapper)) kunnen daarin een tegenwicht zijn alvorens ook wij hier in Chinese of Japanse (gedicteerde) uniformiteit belanden.

Interview verschenen in Circle Foundation of Arts Magazine 2020 -vertaald uit Engels

 

Artsy Shark - Featured Artist Materials

Paul Kenens, St. Sebastiaanstraat 45/7   B-2610 Wilrijk – Belgium – Gsm +32 (0)486151765 – mail: paul.kenens1@telenet.be -  Site: paulkenens.be

  1. 1.       Written Content (Ned)

Realistisch, hyperrealistisch of fotorealisme zijn begrippen die regelmatig terug komen, soms neigend naar een magisch- of surrealisme, schilderijen met soms een haakje. Ik schilder met olieverf, gepassioneerd en geduldig, laag na laag, meestal menselijke figuren, mijzelf, ofwel kinderen of  sensuele vrouwen, vaak met gesloten ogen en wegkijkende blik tegen stoffen achterwand. De zachte huid van het model is een terugkerende uitdaging die mij doet schilderen. Serene portretten in detail uitgewerkt, de structuur van stoffen met al zijn golvingen, plooien en reflecties, sturen sommige schilderijen naar een frisse versie van barokke oude meesters.

Geboren in Brussel als oudste van zes kinderen, een familie zonder vader, werd ik op mijn zestiende kostwinner. Eerst als offset drukker en gespecialiseerd kleurmenger, ruilde ik dertien jaar later de drukkerij voor een duo carrière. Met een zelfstandig keramiekatelier maakte ik replica’s van oude en nieuwe tegels, kopieerde en reproduceerde Art Nouveaux tegelpanelen voor restauratieprojecten.  Tegelijkertijd speelde ik een overweldigend aantal solo theatervoorstellingen in verschillende landen, combineerde ik de eenzaamheid van het atelier met de publieke belangstelling. Maar ik wilde nog andere dingen uitproberen. Kleur was altijd al dichtbij geweest in de drukkerij en in het keramiekatelier. Schilderen sluimerde al enkele jaren als een nieuwe uitdaging waar ik ook weer fanatiek en gulzig grenzen kon verleggen. Toen de wereld even stil stond gaf (9/11)  gaf dit mij de zin om in de wereld van de olieverf te stappen en er volgde een academische opleiding. Als buitenbeentje schilderde ik meer uren dan er in een dag zijn…   

Ik schilderde meestal personages, soms lijken ze zich af te sluiten, verwijzend naar hun binnenwereld, hun verbeelding, soms geschilderde gelatenheid, verwarring, bezinning, zelfs kwelling.  Kenmerkend komt de symboliek tot uiting in de zelfportretten, diepgaande menselijkheid, zelfreflectie en vervreemding, maar ten overvloede ook merkbaar in close-ups zoals de uitvergrotingen van de hand.

Vertrekkend vanuit fotografisch materiaal,  improvisatiesessies met model, probeer ik door toevoegen, weglaten en bewerken het verschil te maken tussen fotorealisme en het geschilderde beeld. Het schilderij is een poging om de afstand tussen beide te vergroten en misschien wel het realisme voorbij te schilderen. Het geheel van mijn werk is niet steriel maar emotioneel, het laat zien wat mij beroert. Het beschilderde doek bekijk ik met de tijd kritischer en telkens vanuit een andere gemoedstoestand of oogpunt, met correcties tot gevolg. Uiteindelijk  geef ik door de gemaakte keuze een deel van het innerlijke prijs die de toeschouwer herinterpreteert. Mijn titels roepen soms vragen op die de toeschouwer doen nadenken, die een nieuwe onbeantwoorde vraag stellen.

Ik zoek een wig te drijven tussen waarheidsgetrouw schilderij in een poging het fotorealisme om te buigen in schilder-realisme om zo het bestaansrecht van de schilderijen te rechtvaardigen.

Levendig en contrastrijk zijn de verzadigde kleuren die diepte geven aan de intrinsieke schoonheid van de dingen. Ik schilder gedisciplineerd, of is het dwangmatig, noodzakelijk voor een gedetailleerde uitwerking. Gepassioneerd – je moet een beetje verliefd worden op je onderwerpen - in geduldig zoeken naar ideaal tussen beeld en techniek  verlies ik de notie van tijd. Een tijd die de handeling van schilderen te vlug inhaalt

Vragen:

Je was voorheen actief in andere domeinen. Welke?

Jazeker, Ik had vijfendertig jaar geleden een keramiekatelier opgestart dat uitgegroeid is tot een atelier met enkele personeelsleden.  We werkten vrij vlug voor de tegelindustrie en maakten een gamma van keramische boorden en tegels die verdeeld werden via een grote tegelzaak in Brussel. Voor architecten en aannemers kregen we opdrachten voor het reproduceren en ontwerpen van allerlei keramische vormen die in beschermde gebouwen voorkwamen en niet meer gemaakt werden. Daarnaast voerden we keramische opdrachten uit voor ander kunstenaars. 

Tegelijkertijd maakte ik enkele theaterproducties in eigen beheer en had in de tien beste jaren gemiddeld drie voorstellingen per week van mijn solo optredens (attracties) met film.tv als eenmalige zijsprongetjes tussendoor . 

  

Wat deed je kiezen voor de schilderkunst.

De idee om elke tien jaar van beroep te veranderen lukte niet zo. De eerste dertien jaar van echt werk was ik offset drukker, - toen nog een vak met vakkennis, met ''fingerspitsen-gevoel. Ik deed aan theater voor en na mijn shiftwerk in de drukkerij. Waar ik mee bezig was (drukwerk, kleuren, techniek) bleek veel te interessant om te stoppen. Denkend aan de beperkte tijd dat we hier rondlopen moest ik wel van discipline veranderen voor ik oud werd als ik nog andere dingen wou doen. Gevolg: ontslag nemen voor een jaar  maar ik ben niet meer terug gegaan omdat ik mijn draai al ergens anders had gevonden. Keramiek maken in de beslotenheid van het atelier en theater maken om onder de mensen (en in de aandacht) te komen combineerde zich goed. Ik was creatief bezig, kwam op  plaatsen en landen waar ik anders nooit zou geweest zijn. ik genoot van de vrijheid en de zelfstandigheid.  Zeker toen bleek dat te twee disciplines aansloegen. Ik voelde mij 'professioneel' bezig.  Ik leefde om te werken, sorry, om te doen waarvan ik genoot - om mijn hobby’s uit te oefenen, Ik wist toen nog niet hoe zwaar het kon worden als het dreigde boven mijn hoofd te groeien. Bovendien, ik was al jaren met kleuren bezig met het beschilderen van tegelpanelen met glazuren waarvan je de kleuren niet ziet maar inbeeldt hoe het zal zijn. Mijn eerste reactie bij het aanbrengen van olieverf op doek was: 'Oh, maar dat is gemakkelijk , ik zie nu wat ik doe'. Het voelde comfortabel aan.

 

Tot welke stroming reken je jezelf?

Ik maak mij weinig zorgen over een stromingen. Realistisch schilderijen zijn niet in de mode. Welke galerie toont ze. Naar buitenuit moet het ding ook een naam hebben, je moet het kunnen identificeren, in een schuifje kunnen stoppen. Spontaan lijk ik terecht te komen bij de Realisten, neigend naar de Hyperrealisten, met in sommige doeken een snuifje Rafaelisme hoor ik zeggen. Ik kan niet stoppen bij half werk, ik werk dus gedetailleerd. Ik heb wel de neiging om tegendraads te zijn, de zin om landschappen schilderen of abstract te schilderen is mij tot hiertoe ontgaan. Zowel in mijn theaterbezigheden als in het ambachtelijk van de keramiek volgde ik mijn eigen weg, stijl, werkwijze (een uitspraak van de academie: Paul schildert buiten categorie). Je natuurlijke weg lijkt geen slechte manier te zijn waar je in het beste geval in kan uitblinken en waar je het meest genoegen kan aan beleven en als gevolg daarvan het diepst kan in doordringen.   

 

In ‘My dog is a catfish’ vestig je de aandacht op een vreemdsoortig wezen. Een surrealistisch symbool? Typisch voor je werk?

In 'My Dog is a Catfish zie je een vrouw met een naaktkat. Ik geef toe dat ik een hond zocht om erbij te zetten, een beetje tegengas geven tegen de natuurlijke zachtheid van de vrouw. Toen ik op deze hond uitkwam bleek het een naaktkat te zijn, nog beter dacht ik. De schone en het beest. Dus een kat die (als niet hondenrassen kenner) zich uitgeeft als een hond.  Niet alles is wat het lijkt.  Combineer de vreemde hond met een mooie vrouw (mijn vast model) die haar handen in het haar steekt alsof ze wil zeggen.....ja wat wil ze zeggen? Het geeft je te denken, het beeld is niet agressief is nog altijd mooi, maar er zit wel een kronkel, een haakje in, wat het  schilderij interessant maakt . 

In de meeste van mijn doeken zoek ik een anomalie. Beginnend met de improvisaties met het model, zoek ik een afwijkende houding, een beweging die mij opvalt of mijn gedachten een andere richting doet uitgaan , dat  houd ik vast. Daar kan ik er verder op borduren.  Een Japans gezegde zegt dat: een spijker die er uit steekt moet je er in kloppen. Ik zoek die spijker die er uit steekt, dat is de meest interessante spijker, want die vangt uw aandacht, roept vragen op, brengt je fantasie op gang - bij ieder toeschouwer op een andere, persoonlijke manier, en stuurt 'het prentje' een andere richting uit. Wat niet wil zeggen dat ik mij ook laat verleiden door romantische, zachte natuurlijke beelden als  'The rigin of the World' of 'The Mosquito net' 

 

The Nobel Art Of Seduction. De vrouw is, anders dan in vele van je werken, niet in zichzelf gekeerd. Verschilt Muze hierin van je overige werk?

De vrouw op het doek 'The nobel art of Seduction' is inderdaad helemaal anders, dit schilderijtje is gemaakt bij en onder de invloed van de Mexicaanse Hyperrealist  Omar Ortiz. In zijn schilderijen ontbreekt ook wat ik eerder noemde dat haakje, het vervreemdingseffect. Dit is niet de vrouw die ik gekozen heb. Zij ziet er ook uit als een 'Fotomodel', is opgemaakt en is met 'professionele' belichting gefotografeerd. Daar tegenover heb in het modellenbureau mijn keuze gemaakt tussen de vrouwen die er net niet uitzien als een fotomodel, gewoon eerlijke natuurlijke uitstraling hadden, een beetje naar binnen gekeerd. De vrouwen op mijn schilderijen zijn zoals ze zijn.

Ik ben bij Omar Ortiz terecht gekomen omdat zijn manier van schilderen dicht bij mijn werkwijze ligt maar bij hem technisch nog veel meer doorgedreven is.

Het ging in dit schilderijtje niet zozeer om deze vrouw maar veel meer om de techniek die Ortiz hanteert. Hij schildert gefotografeerde vrouwen zoals je die in modebladen kan tegenkomen of op kunstfoto's maar zijn schilderijen moeten het hebben van de manier van schilderen, de extreme techniek. Dat kan je niet zien op een afbeelding, of op pc. Daar moet je voor het schilderij voor staan. Kijken naar zijn schilderijen en hun detaillering, hoe de verf er op ligt, dat moet je voelen. (zie hierbij ook het tekstje dat ik kopieer hieronder en dat op de valreep ook in mijn nieuw boekje is geplaatst op de laatste bladzijde )

 

 

Je beeldt graag rijke stoffen en kleding af. Om de sensualiteit van het beeld te verhogen?

Je moet een beetje verliefd worden op je onderwerpen die je wil schilderen. Dat kan een vrouw zijn (omdat je haar graag hebt)  maar ook de stoffen, het kleed (omdat het zo mooi is) dat je wil schilderen, of de speelgoed hondjes van je kleinkind, (omdat die van je kleinkind zijn natuurlijk). 

Ik merk zelf ook dat er twee constanten in mijn schilderijen komen. Het schilderen van mensen, gezichten, schilderen van huid. Dat is een uitdaging omdat dit juist moet zijn (of zo juist mogelijk dat in mijn mogelijkheden ligt). De gezichten zijn geen personages, geen anonieme personen, ze zijn van deze persoon en geen ander, herkenbaar en juist. Ook zo voor handen. Huid schilderen dat er als huid uitziet met de vele nuanceringen van groen,  , beige, vergt vele doorzichtige lagen verf om de aders, haartjes, verkleuring en lichtinval zichtbaar te maken. 

En zo komen we vanzelf uit op het schilderen, van stoffen, de textuur van de doeken. Satijn schilderen zodat je ziet dat het satijn is, is anders dan linnen doeken penselen of het gedrapeerde oppervlak van gordijnstof. Maar ook van bv (de huid) van een ouderwetse valies heeft een bepaalde textuur en geeft  bovendien de mogelijkheid  als contrastwerking tegen de blanke zachte vrouwelijk huid. Het schilderen van de plooien in slordig neergegooide doeken geeft een fantastisch mogelijkheid om  van een oninteressant voorwerp onderwerp te maken, zowel vormelijk als technisch een uitdaging om de rondingen en golvingen weer te geven.        

 

Deze brochure bevat geen schilderijen.

Enkel platte reproducties ervan.

 

Je hebt niets gezien, niets gevoeld, niets geroken, noch de verf, noch de borstelstreken,

 noch de kleuren. Het formaat en de uitstraling heb je niet ervaren.

 

Je hebt iets gemist:

Het schilderij

 

Nieuwe reacties

26.07 | 12:48

prachtig Paul hoe jij schildert
ik ken je nog van toen je beeldhouwer was.......
en ik schilderde je eerste penseelstreken waren we met 3
ongelofelijk
greet v

...
24.05 | 18:40

Ik vind uw werk van deze periode zeer mooi en fascinerend. Zie ik daar de invloed van surrealisten zoals Dali en Magritte? Toch is het helemaal uw eigen werk.

...
24.05 | 13:56

Dit is prachtig beste Paul. Je hebt me in mijn emoties gepakt, vooral die met de voetjes door de wolken en mijn kleinzoon.

...
24.05 | 12:29

Dat is tenminste nog kunst

...