Publicaties/CV

Tekst

"Wat opvalt inspireert, een beeld een beweging die bijblijft, een houding van iemand, een moeilijk uit te leggen emotie die je raakt. Je moet een beetje verliefd worden op het onderwerp, ook als is het een banaal iets zoals een kinderspeelgoedje een kledingstuk of een kind, een volwassen mens, Je kan de reden om iets te schilderen wel logisch verklaren maar de echte motivatie is emotie."

What themes does your work involve?

Gewone mensen zoals ze zijn in een dagelijkse omgeving, kinderen en volwassenen. Na een reeks doeken met kinderen in het water schilder ik al een hele tijd personen waarbij ik vaak een tweede, een achterliggende of een raadselachtige lezing meegeef. Door een extra element in te brengen, niet vanzelfsprekend gelieerd aan het onderwerp, schep je nieuwsgierigheid en roept het schilderij vragen op. Mijn afgebeelde personages veranderen daardoor. Hun karakter en denkpatroon gaat weg van de gemiddelde 'gewone', geaccepteerde gedragingen van een anoniem persoon. Tegengesteld aan de brave volgzame mens met een risico aversie, probeer ik een zachte shock teweeg te brengen met een scherp kantje, Erotische, poëtische, zachte afbeeldingen, met een haakje. Sommige doeken neigen naar surrealisme

Describe your creative process.

Mijn werk begint met een fotosessie. Ik maak improviserend een paar honderd foto’s die worden opgeslagen op pc. De afbeeldingen moeten ‘rijpen’. Na enkele tijd worden verschillende foto’s bewerkt, gemonteerd, aangepast tot een bepaald beeld zich niet meer loslaat. Het is moeilijk uit te leggen waarom nu net een bepaald beeld zich van je meesteer maakt. Het heeft waarschijnlijk te maken met de chaos in het hoofd bij het bepalen van de richting waarin een beeld zal geschilderd of uitgewerkt zal worden, de reminiscenties die er op dat moment worden aan vastgeknoopt en de intieme gevoelens die dat opwekken. De eerste laag wordt in detail geschilderd alsof het definitief is. Het hele schilderij krijgt een tweede laag met correcties in kleur en vorm waarna details en worden aangebracht.

What influences your work? What inspires you? Why do you make art?

"Het werk wordt tijdens het schilderen beïnvloed door overpeinzingen en emotionele momenten die het werk nog een andere wending kunnen geven. Tijdens de uitvoering kunnen ook andere inzichten de kop op steken die de noodzaak oproepen om elementen weg te laten of bij te brengen, zelfs de visie op het werk kan veranderen. Ik werk vrij lang aan een werk (weken) waarbij je je zo in het schilderij verdiept dat gebeurtenissen, gemoedstoestanden onvermijdelijk sporen nalaten. Uiteindelijk laat je bij ieder werk een stukje van jezelf zien, verdoken voor de occasionele toeschouwer maar herkenbaar voor mensen die je kennen. Er is geen bepaalde reden om kunst te maken behalve dan de persoonlijke noodzaak om creatie bezig te zijn, je te uiten op een zo hoog mogelijk en persoonlijk niveau."

What is good art? What makes a piece of art great?

Goede kunst verandert naar tijd en mode. Naargelang je referentie en persoonlijke voorkeur. Abstracte schilderijen zouden in de 16e eeuw geen 'kunst' geweest zijn. Fotografie was 40 jaar geleden nog geen kunst, maar een ambacht. Net zoals vroegere schilders een werkplaats hadden om hun ambacht te beoefenen, een ik op een technische manier van schilderen een gekozen afbeeldingen vast te leggen. Een brug, eiland inpakken is kunst? Is kunst iets waar je de eerste in bent, een doek zwart te schilderen? Het kan kunst zijn maar is het niet noodzakelijk. Het heeft te maken met een referentiepunt van waaruit je de handeling uitvoert en met eigen wetten. Technisch meesterschap in originele uitwerking en dan iets meer zou kunst kunnen zijn? Een keurslager die zijn vlees op een nieuw, geweldige manier presenteert zou dan ook kunst kunnen zijn.

What is the role of the artist today?

Sommige mensen willen zo weinig mogelijk doen, andere willen zo hard mogelijk werken. Sommigen houden zich creatief bezig zonder verdere ambitie en anderen willen iets bereiken en grenzen aftasten. Iedereen stippelt zijn eigen persoonlijke weg uit. De kunstenaar (wie is dat eigenlijk) pakt het misschien meer individualistisch aan omdat hij zich niet thuis voelt in reguliere systemen of heeft een particulier doel in zijn creativiteit. Kunstenaars (en ook wetenschappers) als groep zijn als tegengif voor de alsmaar verder schrijdende afbraak van de vrijheden. Noem het de ontmenselijking. Zeker in deze tijd worden alle afwijkende uitingen van doen en denken aan banden gelegd. Kunstenaar (en ook studenten en wetenschapper)) kunnen daarin een tegenwicht zijn alvorens ook wij hier in Chinese of Japanse (gedicteerde) uniformiteit belanden.

Interview verschenen in Circle Foundation of Arts Magazine 2020 -vertaald uit Engels

 

Schrijf een reactie: (Klik hier)

123website.be
Tekens over: 160
OK Verzenden.
Bekijk alle reacties

Nieuwe reacties

24.05 | 18:40

Ik vind uw werk van deze periode zeer mooi en fascinerend. Zie ik daar de invloed van surrealisten zoals Dali en Magritte? Toch is het helemaal uw eigen werk.

...
24.05 | 13:56

Dit is prachtig beste Paul. Je hebt me in mijn emoties gepakt, vooral die met de voetjes door de wolken en mijn kleinzoon.

...
24.05 | 12:29

Dat is tenminste nog kunst

...
20.12 | 09:14

Beeld zeemeermin wat is het verhaal hiervan?Staat te pronken op mijn woning in Tienen,woon daar al 27 jaar zo gekocht,graag een beetje uitleg aub.

...
Je vindt deze pagina leuk