Publicaties/CV

KUNSTENAAR MAGAZINE - INHOUD NUMMER 103 In het kielzog van de overzichtstentoonstelling in BOZAR in Brussel laten wij ons inspireren door het werk van Keith Haring. Marthy Locht gaat in gesprek met de beroemde Amerikaanse kunstenaar en Rob Komala maakt een schilderij van dansende figuren zoals we die allemaal van hem kennen. De Belgische schilder Anthony Verdonck maakt heel ander, maar ook erg intrigerend werk. Hij portretteert anonieme mensen in onherkenbare omgevingen. Nieuw in dit nummer en voortaan elke maand in Kunstenaar Magazine is het Engelstalige vlog van Hannelore Houdijk. Elke editie gaat over het dagdagelijkse leven van een kunstenaar. Deze keer: worstelen met details. Tot slot nog aandacht voor het boek Een tulp van jou het werk van Paul Kenens in Spotlight. Veel lees-, teken- en schilderplezier!
World of Art Magazine - issue magazine maart 2020 Invited Artist

  Color has always been close. As a specialized offset printer / color mixer, reproducer of antique ceramic tile panels and a painter, there has always been curiosity and the urge to create. Driven and searching for more than display of image.

Based on an idea and improvising photo sessions, I look for surprising images that appeal to me for some reason. I edit or combine elements that show me a personal direction. I add and leave out. Sometimes the image itself finds its way.

Searching for the most penetrating expressiveness of the image, I paint in oil, building layer after layer, and wet in wet, patient and detailed. Sometimes unambiguous, often alienating, contradictory or with a touch of surrealism.

The structure of fabrics and the naturalness of skin are a recurring challenge.

The collaboration with a female model, a muse, leads to a period from which realistic romantic paintings arise.

Exto Uitgelicht

6-8 afbeeldingen via Wetransfer

1 Hoe is het begonnen?

 Als acteur, daarnaast van Offset drukker naar tegelmaker (bouwkeramiek), naar schilder. Drie langdurige carrières die in elkaar lopen. Ik heb altijd te maken gehad met kleur. Toen de Offset druktechniek opmars maakt mengden de drukkers zelf hun kleuren. Bij beschilderen van keramische tegeltableaus ziet men enkel pasteltinten en verbeeldt men het resultaat. Wat een openbaring als je kan schilderen met kleuren die je ziet en bovendien onmiddellijk kan veranderen. De aankoop van een portret van een collega acteur gaf de aanzet om zelf te schilderen.

 

2.Wat is het verhaal bij de inzendingen?

Björk, de muze van PK. Op dit ogenblik werk ik aan een reeks met dit fotomodel. De zachtheid, noem het de sensualiteit, soms in contrast met de agressiviteit van plooien in een stof doen me schilderen. De soepelheid van de samenwerking om dingen te proberen laten merkwaardige beelden ontstaan.

3.Wie of wat inspireert jouw werk?

De schildertechniek van de Braziliaanse Hyperrealist Omar Ortiz en Javier Arizobalo (Sp) met een regelmatige blik naar de detaillering bij schilders als Rogier van der Weyden, Van Eyck,  enz.

Ongewone afbeeldingen die raken, de plooien van een kledingstuk die de aandacht nemen, het gezicht van iemand, de nuances van de huid… Ik breng dit liefst in een ongewone setting en de verbeelding slaat toe.

4.Welk werk heeft een speciale betekenis voor jou en waarom?

Het kleed in het schilderij Saint Dorothea van Francisco de Zubarán. In een ander schilderij op dezelfde tentoonstelling in Brussel leek het er op dat iemand een kleine sticker had opgeplakt zoals de prijsaanduiding op producten. Bij nader toezicht was het een deel van het Schilderij van mezelf? Björk Naakt, omdat de huid goed is geschilderd.

5. Hoe zou je jouw techniek kunnen omschrijven?

Nat in nat schilderen is zeker de meest gehanteerde techniek. Met een tweede volledige laag breng je correcties, diepte en kleurverandering aan. Soms doe je al schilderend ontdekkingen en is het uitgangspunt veranderd, dat pas je dan aan. Bij volgende lagen wordt gewerkt op kleurnuancering en detaillering tot… je niets meer denkt bij te kunnen brengen. Meermaals wordt het schilderij maanden later terug ter hand genomen als het gerijpt is.

Ik geloof dat het duidelijk is dat mijn schilderijen evolueren naar hyperrealistisch, met een neiging naar surrealisme. Vaak ga je al schilderend van het ene naar het andere schilderij waardoor je ingrediënten en invloeden mee overbrengt.

6. Wat betekent voor jou kunst?

Ik weet niet wat het is. Een in tijden veranderende opslagplaats voor …? Ik beoefen eerder een ambacht en probeer daar creatief mee om te gaan. Laat mij de definitie van kunst maar weten.

Wilrijk, 1 oktober 2019

Catalogus alle schilderijen 2014-2018 + 2 teksten

Nieuwe reacties

26.07 | 12:48

prachtig Paul hoe jij schildert
ik ken je nog van toen je beeldhouwer was.......
en ik schilderde je eerste penseelstreken waren we met 3
ongelofelijk
greet v

...
24.05 | 18:40

Ik vind uw werk van deze periode zeer mooi en fascinerend. Zie ik daar de invloed van surrealisten zoals Dali en Magritte? Toch is het helemaal uw eigen werk.

...
24.05 | 13:56

Dit is prachtig beste Paul. Je hebt me in mijn emoties gepakt, vooral die met de voetjes door de wolken en mijn kleinzoon.

...
24.05 | 12:29

Dat is tenminste nog kunst

...