CV shortened maart  2024

 

Paul Kenens         St. Sebastiaanstraat 45/7 - B 2610 Wilrijk

 

E-mail : paul.kenens1@telenet.be - Mobile 0486 15 17 65 - www.paulkenens.be - Facebook /Paul Kenens

C.V. Paintings, ceramics, acting coaching and directing.

 

2024     Stand op kunstbeurs 3f Heizel, Brussel 1,2,3 november.

             Solotentoonstelling 60 werken. 2 maanden nog te bepalen -Tobe Art, Turnhout.

             Abdij Herkenrode 24,25,26 mei. Nog te bepalen.

             Open atelier St. Sebastiaanstraat  45 te Wilrijk – 5,6 mei

             Overzichttentoonstelling  Honsoirde, Nederland (Nieuwkuyk) ‘Antwerps Realisme’ Cultuurtoren Abdij Mariënkroon 20/5-12/6 2024

2023  

             Solo tentoonstelling CC De Meent, 1650 Beersel,  22 oktober - 12 noveember 2023

             Duotentoonstelling Galerie 38, Begijnhof  2320 Hoogstraten 6 juli – 27 augustus 2023

             Geselecteerd voor Swiss Art Expo, Basel,  November Zwitserland 15-18 juni 2023

             Amsterdam, stand op Europ Art Fair,  -Westergasfabriek 14-16juli

             Galerie/ kunsthuis Artine 20-28 juni Oosthelling Oostende. 

             Atelier in Beeld 6-7 Mei. St. Sebastiaanstraat 45 te 2610 Wilrijk (org. Beeld.be)

             Publicatie in Kunstvitamine February 2023 Nederland

             Groepstentoonstellong Klassiek Salon,  Kasteel Cortewalle 9120 Beveren. KPSK (Koninlijke Piet Stout Kring) febr.2023

             Light Space Tim en Gallery New Mexico. – Nominatie Solo Series – March 1, to March 14, 2023

             Geselecteerd voor Mod Portret (MEAM - Museo Europeo del Arte Moderna, Barcelona) Publicatie Mot-Portret .

 

            Stand op kunstbeurs Art Eindhoven, Klokgebouw ‘ 4 en 5 February 2023 + presentatie genomineerden ‘Painting of the year 2022

 2022   Groepstentoonstelling CC Zwanenburg, Heist op den Berg, 25/11/2022- 4/1/2023

             Finalist ‘Schilderij van het Jaar’ NABK (Nederlandse Accociatie voor Beeldende Kunsten)

             Genomineerd bij Artavita Contest ‘Hope’ uit 1682 inzendingen, maart 2022, Virtuele tentoonstelling + publicatie

             Online tentoonstelling bij Light Space Time (Santa Fe, California) als genomineerde voor de Solo Art Series

             Artavita ‘Artist of the Year’ Second price  with ‘The yellow Paprika sleep’ and

             Groepstentoonstelling Hilton Leiden Nederland – 13 feb - 3 April

             Presentatie in magazine: Kunstvitamine, NABK Nederland - Maart 2022

             Nominated  Painting of the year  2021 – Presentatie Art Eindhoven 9-10april 2022

             Release video ‘De Muze van Paul Kenens’ 10’ youtube.com/watch?v=DimziEql5LI

             Publicatie: International Contemporary Masters XIV - WWAB Books, Santa Barbara CA.

             Mundo Arte. XIII exposition – International Museo Virtual Summertime.

2021     Opening Galerie Artisjok Paardemarkt Antwerpen –  Solotentoonstelling Paul Kenens

             Publicatie in International Contemporery Masters Volume 14 c  Winnaar Artavita Contest

             Publicatie in Circle Art Quarter Art Magazine uitgave juni/juli/aug. 2021

             Uitnodiging kunstbeurzen in New York en San Diego ( gewonnen Artavita contest - wwab.us) 

             Interview in 3-maandelijks tijdschrift ‘Kunstletters’

             Interview/atelierbezoek ATV uitgezonden op 24 Mei 2021 Organisatie Stichting IJsberg.

             Link: https://atv.be/3d34dd9b-b813-47e5-b960-ea9c9e90f386

             Groepstentoonstelling 8340  Damme 2juli-5sept 2021 Organisatie Stichting Ijsberg

             Groepstentoonstelling Zuiderpershuis Antwerpen - Org. Antwerpen

             Artavita Contest,  winner met publicatie in  Issue # 6 of World Wide Digital Contest (Santa Barbara USA)

             Publicatie  door Circle Foundation in Magazine Spotlight 23 – Verschijnt eind maart 2021 pag. 87

             Solo overzichtstentoonstelling Galerie Artisjok 2500 Lier  19/ - 4/4/2021

             Groepstentoonstelling GC De Breughel Haacht. Org. Perspectief Oktober 2021

             Publicatie in FAB#1,   Fabulous Art Book, publicatie 2e helft 2021

             Interview Marie Claire magazine  Nedelandtalige en Franstalige. Verschijning: 27 February 2021

             Interview in 3 maandelijks magazine Fyfti&Me. Verschijning  19 Maart 2021.

             Stand op Europa Art Fair Amsterdam (Westergas)  2-4 Juli 2021

 2020    Finalist 45ste Artavita Contest  for Artexpo New York nov. 2021             

             Finalist 41ste Artavita contest. Publicatie van front cover en 6 blz. in World Wide Magazine Issue#4, November 2020.

              Finalist Online Contest Artavita (Sant Barbara US).  Publicatie: Cover Magazine + 7blz.

             Finalist Circle-Art (Lyon) Virtuele tentoonstelling +online interview’

              BAF  Brabant Art Fair Breda. Solo stand, 9,10,11 Oktober 2020

              Winnaar Fedos 1e prijs  Groepstentoonstelling Kasteel van Bouckhout, Koninklijke Serre’s, 26juni-28sept.2020 Meise/Brussel

              Finalist MundoArti Exposition Virtual (MundoArti Global, Valencia)

              Groepstentoonstelling Hotel Hilton Parijs (4 werken) tot Oktober

              Winnaar wedstrijd ‘Natuur’ Mmccc,  Galerie Novia,  Doorn (Ned.)

              Groepstentoonstelling Muzeum Zabaleta-Miquel Hernandez de Queseda (Spanje) 27 mei, 14 juni

              BOZAR Brussel Groepstentoonstelling Truc Troc 14-16 februari 2020

2019      Groepstentoonstelling GC De Breughel, Haacht  Org. Perspectief 16-24 november

              ADAF  Paul Kenens heeft een solo stand op  Annual Dutch Art Fair (ADAF) Amsterdam Oktober 2019

              Groepstentoonstelling Viewmaster/Mastervieuw  Zuiderpershuis Antwerpen sept.2019. Org. Antwerpen

              Genomineerd met 3 werken voor schilderijenwedstrijd Perspectief (CC Haacht 16-24 dec 2019)

              Tentoonstelling op 2jaarlijkse Livestylbeurs in Ata Ripa (Oud Turnhout)

              Galerie Heyningen (Den Haag Ned.)  Laureaten Schilderij van het jaar -PK 4e.2-24 januari

              Groepstentoonstelling CC- Den Breughel centrum Haacht, November 2019

2018      Tentoonstelling Kasteel Sterckshof  Deurne 1-24 december

              Geselecteeerd : Schilderij van het jaar, Nederland

              Groepstentoonstelling Kasteel Cortewalle Beervelde, Laureatensalon.

              Geselecteerd voor ‘Ongezien’ September 2018 Antwerpen

              Geselecteerd met 3 werken voor groepstentoonstelling GC Den Breughel: Perspektief vzw Haacht 2019

              Groepstentoonstelling ID#3 Zottegem (Herzele)  Org. De Fabriek.  21/5 – 4/6/2018              

              Geselecteerd met 3 schilderwerken voor tentoonstelling : Michel Depijpere Kuurne 2018

 

Leesvoer

Posted ByYves Joris

Met deze knipoog naar Antwerpen kondigt Paul Kenens zijn eerste tentoonstelling in de sinjorenstad aan. Voor het interview met deze kranige 73-jarige trekt TheArtCouch naar Wilrijk waar hij timmert aan zijn derde carrière.

De kunstenaar in zijn atelier

‘De mensen die Paul Kenens in zijn schilderijen afbeeldt zijn allemaal in zichzelf gekeerd, ze lijken zich af te sluiten van de buitenwereld,’ staat te lezen in de perstekst die zijn nieuwe tentoonstelling aankondigt. Het verschil met de kunstenaar kan niet groter zijn, die dadelijk van wal steekt met zijn verhaal. “Ik was in feite van plan om de tien jaar van beroep te veranderen. Ik begon als offsetdrukker, startte daarna een goed draaiend ceramiekatelier op en belandde vervolgens in de theaterwereld waar ik meer dan 7.000 voorstellingen maakte. Ondertussen ben ik zes jaar bezig als kunstenaar. Maar in feite weet ik niet goed of ik me wel kunstenaar mag noemen. Ik voel me immers helemaal niet zo. Ik pak iets vast, bijt me vast en probeer verder te geraken. Ondertussen al zes jaar.”(lacht)

Waarom vind je van jezelf dat je geen kunstenaar bent?

“Laat me dit even nuanceren. Wellicht omdat ik het een raar woord vind. Het is een vuilbak waar je veel in kwijt kunt. Een kind dat dat binnen de lijntjes kleurt, wordt door de trotse omgeving al snel als kunstenaar omschreven. En dat is nu net wat het voor mij niet is, een kunstenaar moet buiten de lijnen kleuren. Een kunstenaar moet zichzelf in de eerste plaats bewijzen door een mix van creativiteit en technische kennis. Maar ook dat is nog niet voldoende. Voor mij ben je dan een goede vakman,il miglior fabbro, om het met de woorden van Ezra Pound te zeggen. Als kunstenaar voeg je een verhaal toe aan deze kunde, steeds opnieuw. Kunst is volharding, anders mondt het al snel uit in een bezigheid of een hobby. Ik ben dagelijks bezig met kunst, dus in feite moet ik mezelf tegenspreken en toegeven dat ik wel voldoe aan mijn eigen definitie van kunst.”

Hoe zien je dagen er dan uit?

“Er is een zekere structuur in mijn kunstenaarschap geslopen. ’s Morgens hou ik me meestal bezig met de administratie die het leven met zich meebrengt en met het bewerken van beelden op mijn pc die vervolgens als inspiratie kunnen dienen voor mijn werk. En in de namiddag … schilder ik. Ik ken geen tijd. Tot de inspiratie opdroogt, maar wel in het achterhoofd houdend dat na tien uur ’s avonds er niet veel inspiratie meer te halen valt.”

Hoe zou je je werk omschrijven?

“Mijn werk wordt vaak omschreven als hyperrealistisch, fotorealistisch. Soms is zelfs de term ‘surrealisme’ in de mond genomen. Ik hecht niet zoveel belang aan de kapstok waaraan mijn werk wordt opgehangen. Ik besef wel dat mijn beelden een vertaling nodig hebben. Of dat mensen tijd moeten krijgen om de knipoog te zien in mijn werk. Maar voor mij is kunst in de eerste plaats de overtreffende trap van kunde. Dat begint bij de selectie van een beeld. Ik fotografeer mijn onderwerp. Speel met lichtinval, maak tientallen foto’s. Vervolgens ga ik met deze ‘groffe materie’ aan de slag. Ik bewerk foto’s op mijn pc, creëer een eigen fictie die als basis dient voor mijn schilderijen. Ik werk met olieverf omdat ik dan de mogelijkheid heb om nat in nat te werken. Olieverf laat toe om na te denken, om aanpassingen te doen. En dat in tegenstelling tot de veel actievere acrylverf.”

Tijdens het gesprek staat Paul meer dan eens recht om op een van zijn werken te tonen wat hij juist bedoelt. Een rode draad vinden in de tientallen canvassen in de grote ruimte is moeilijk. De beelden voelen inderdaad meer dan eens bevreemdend aan. Schilderijen van zijn kleinkinderen, zijn muze Björk die naakt tussen de satijnen lakens ligt, de studie van de huidplooien van zijn hand en de beelden die bij momenten doen denken aan werken van Frida Kahlo. Een breed spectrum dat aantoont dat de kunstenaar verschillende thema’s aanpakt die nog wel in een strenger selectiekeurslijf moeten gedwongen worden. Less is more. De ‘amuse’ van de expo mag geen overdadige maaltijd worden die op de maag blijft liggen.

The Shadow of my Nose. Olie op doek. Ft. 100x200cm. .

Mijn blik blijft rusten op het werk ‘The Shadow of my Nose’. Het subtiele spel van licht en schaduw doet haast de speelse knipoog naar Jan Fabre vergeten. Paul maakt zichzelf vaak tot onderwerp van zijn werk. Wellicht heeft het te maken met zijn verleden als theatermaker waar hij in het spotlicht trad. Het doek meet een op twee meter. Paul houdt niet van kleine formaten maar is er zich tegelijk ook van bewust dat deze grootte ervoor zorgt dat zijn oeuvre niet geschikt is voor elke ruimte. In de kleur toont zich de meester. Let op de minutieuze afwerking van zijn hemd, de kleine kleurkreuken in zijn broek.

The Origin of the World. Olie op linnen. Ft.120x140cm. Wilrijk 1-2020

Deze subtiele kleurvariaties vind je ook terug in de satijnen lakens waarop zijn muze Björk zich naakt tentoon spreidt. Een mooi samenspel van plooien laat je vergeten dat haar lichaam niet perfect is weergegeven. Haar lichaam wordt herleid tot een lelieblanke tinten die opgaan in de andere kleuren.

De Hand van de Schilder: Het mysterie Gabriella d’ Estrées. Olie op linnen. Ft. 100x150cm.

We beëindigen de rondgang in zijn atelier met het werk ‘De Hand van de Schilder – Het Mysterie Gabrielle d’Estrées’ waarin zijn muze aantreedt als Gabrielle d’Estrées, de minnares van de Franse koning Hendrik IV. Ook hier toont Kenens dat hij zijn kunstcanon kent en met de nodige knipoog behandelt. De auteur van het oorspronkelijke portret is onbekend, maar dat lost Paul op ludieke manier op door (opnieuw) zichzelf in het werk in te schilderen. De naaister op de achtergrond van het oorspronkelijke schilderij maakt plaats voor een werk waarin we de kunstenaar in bloot bovenlijf (Pablo Picasso) aan het werk zien tijdens een ander schilderij.

Paul Kenens heeft zeker het talent en het doorzettingsvermogen om zijn derde carrière in de goede richting te duwen. Zijn beheersing van het kleurenpalet en zijn gevoel voor contextuele kunstknipogen spelen zeker in zijn voordeel, maar hij zal ook keuzes moeten maken in de richting die hij uit wil met zijn werk. Verschillende stijlen die op zoek gaan naar een structuur waarin ze elkaar versterken.

Perstekst/Jos Borré

Een overzicht van het werk van Paul Kenens

De mensen die Paul Kenens in zijn schilderijen afbeeldt zijn allemaal in zichzelf gekeerd, ze lijken zich af te sluiten van de buitenwereld. Hun voorkomen en het decor waarin ze figureren, vaak met surrealistische elementen, verwijzen naar hun binnenwereld, hun verbeelding, hun gemoedsgesteldheid. Soms spreken daaruit eenzaamheid en afzondering, soms bezinning, soms ook kwelling, soms gelatenheid, soms verwarring. Maar altijd en zonder uitzondering: diepgaande menselijkheid, verinnerlijking en kwetsbaarheid. In zijn werk van enkele jaren geleden vallen nog symbolische elementen aan te wijzen, zoals in de figuur van kinderen. Maar kenmerkender komt de symboliek tot uiting in de sfeer van zelfreflectie en vervreemding die uit de composities spreekt, het meest in zijn zelfportretten, maar ten overvloede ook uit de close-ups en haast onherkenbare uitvergrotingen van de rimpels van zijn hand. Gebeiteld zelfbewustzijn lijken ze wel. Wat steeds opvalt is zijn oog voor de detaillering van het decor. Voor weerspiegelingen in water, of voor golven in kleding of bekleding. Voor complexe achtergronden en ingewikkelde schaduwpartijen. In meer recent werk - waarvoor hij de medewerking van een model inschakelde, vandaar de titel: MUZE – gaat hij meer realistisch en zelfs hyperrealistisch te werk, zo goed als fotografisch exact, met subtielere betekenislagen onder andere in surrealistisch aandoende accessoires en picturale verwijzingen, maar met nog meer uitgesproken zorg besteed aan de context van zijn figuren. De uiterst nauwkeurige weergave van de vouwen in fraai geënsceneerde lakens rond het naakte model, of van de bedrukking van de kleding van het model, te vergelijken met die in de klassieke schilderkunst, contrasteert met de vertrouwdheid en de herkenbaarheid, de menselijkheid van het model, maar verbeeldt er tegelijkertijd de sensualiteit van. In zijn recent meer uitgesproken realisme laat Paul Kenens een meer ingetogen subtiliteit en een onopvallender maar diepgaander contrastwerking tot uiting komen. Niet te verwonderen dat dit werk geregeld opgenomen wordt in internationale publicaties en dat hij een fraai palmares kan voorleggen van nominaties voor en bekroningen met binnen- en buitenlandse prijzen.

Bij deze gelegenheid wordt er een tweede brochure uitgegeven. Samen met nr.1 bevatten ze alle 80 schilderijen die gemaakt zijn tussen 2014 en 2020.  Teksten van Paul Kenens, Mario Baeck, Jos Borré, Veerle de Klopper en Eric Goodwil.