Artsy Shark - Featured Artist Materials
Paul Kenens, St. Sebastiaanstraat 45/7 B-2610 Wilrijk – Belgium – Gsm +32 (0)486151765 – mail: paul.kenens1@telenet.be - Site: paulkenens.be
- 1. Written Content (Ned)
Realistisch, hyperrealistisch of fotorealisme zijn begrippen die regelmatig terug komen, soms neigend naar een magisch- of surrealisme, schilderijen
met soms een haakje. Ik schilder met olieverf, gepassioneerd en geduldig, laag na laag, meestal menselijke figuren, mijzelf, ofwel kinderen of sensuele vrouwen, vaak met gesloten ogen en wegkijkende blik tegen stoffen achterwand. De zachte huid van het
model is een terugkerende uitdaging die mij doet schilderen. Serene portretten in detail uitgewerkt, de structuur van stoffen met al zijn golvingen, plooien en reflecties, sturen sommige schilderijen naar een frisse versie van barokke oude meesters.
Geboren
in Brussel als oudste van zes kinderen, een familie zonder vader, werd ik op mijn zestiende kostwinner. Eerst als offset drukker en gespecialiseerd kleurmenger, ruilde ik dertien jaar later de drukkerij voor een duo carrière. Met een zelfstandig keramiekatelier
maakte ik replica’s van oude en nieuwe tegels, kopieerde en reproduceerde Art Nouveaux tegelpanelen voor restauratieprojecten. Tegelijkertijd speelde ik een overweldigend aantal solo theatervoorstellingen in verschillende landen, combineerde ik
de eenzaamheid van het atelier met de publieke belangstelling. Maar ik wilde nog andere dingen uitproberen. Kleur was altijd al dichtbij geweest in de drukkerij en in het keramiekatelier. Schilderen sluimerde al enkele jaren als een nieuwe uitdaging waar ik
ook weer fanatiek en gulzig grenzen kon verleggen. Toen de wereld even stil stond gaf (9/11) gaf dit mij de zin om in de wereld van de olieverf te stappen en er volgde een academische opleiding. Als buitenbeentje schilderde ik meer uren dan er in een
dag zijn…
Ik schilderde meestal personages, soms lijken ze zich af te sluiten, verwijzend naar hun binnenwereld, hun verbeelding, soms geschilderde gelatenheid, verwarring, bezinning, zelfs kwelling. Kenmerkend komt de symboliek
tot uiting in de zelfportretten, diepgaande menselijkheid, zelfreflectie en vervreemding, maar ten overvloede ook merkbaar in close-ups zoals de uitvergrotingen van de hand.
Vertrekkend vanuit fotografisch materiaal, improvisatiesessies met model,
probeer ik door toevoegen, weglaten en bewerken het verschil te maken tussen fotorealisme en het geschilderde beeld. Het schilderij is een poging om de afstand tussen beide te vergroten en misschien wel het realisme voorbij te schilderen. Het geheel van mijn
werk is niet steriel maar emotioneel, het laat zien wat mij beroert. Het beschilderde doek bekijk ik met de tijd kritischer en telkens vanuit een andere gemoedstoestand of oogpunt, met correcties tot gevolg. Uiteindelijk geef ik door de gemaakte keuze
een deel van het innerlijke prijs die de toeschouwer herinterpreteert. Mijn titels roepen soms vragen op die de toeschouwer doen nadenken, die een nieuwe onbeantwoorde vraag stellen.
Ik zoek een wig te drijven tussen waarheidsgetrouw schilderij in een
poging het fotorealisme om te buigen in schilder-realisme om zo het bestaansrecht van de schilderijen te rechtvaardigen.
Levendig en contrastrijk zijn de verzadigde kleuren die diepte geven aan de intrinsieke schoonheid van de dingen. Ik schilder gedisciplineerd,
of is het dwangmatig, noodzakelijk voor een gedetailleerde uitwerking. Gepassioneerd – je moet een beetje verliefd worden op je onderwerpen - in geduldig zoeken naar ideaal tussen beeld en techniek verlies ik de notie van tijd. Een tijd die de
handeling van schilderen te vlug inhaalt